הנגשת הבית לקשישים- המדריך המלא

הנגשת הבית לקשישים ובני הגיל השלישי מצריכה יכולות עיצוב לצד הבנה של צרכים והנגשות פיזיות נדרשות של גודל הפתחים והתקנת אביזרים ייעודיים. מעצבת פנים המתמחה בהנגשה תיצור יחד איתכם עיצוב חכם בטוח ויצירתי שיביא לידי ביטוי את עולמם הפנימי ומצבם הפיזי של דרי הבית.

הנגשת הבית לקשישים- כך תעשו את זה נכון

"בן ששים לזקנה, בן שבעים לשיבה, בן שמונים לגבורה, בן תשעים לשוח" כך נכתב בפרקי אבות ובגילאים אלו גם נהוג לבצע התאמות ועיצוב מחדש של בית המגורים והסביבה הטבעית של בני הגיל השלישי על מנת לאפשר סביבה בטוחה ונוחה המעניקה ביטחון ומפחיתה את הסיכונים לתאונות ביתיות דבר המאפשר שגרת חיים איכותית גם לבני הגיל השלישי.

בגיל השלישי מתחילים לא מעט אתגרים גופניים וקוגניטביים החל מהקושי לסחוב סלים מהמכולת, דרך הסכנה ברטיבויות ובחדרי רחצה וכלה במעברים במרחבי הדירה השונים.

הנגשת דירה ובית לקשישים מאפשרת מרחב בטוח למי שמתמודדים עם אתגרים פיזיים ומוגבלויות, נעזרים בכסאות גלגלים או קביים או לחלופין עם לקויות שמיעה וראייה, הנמכה קוגניטיבית ועוד.

מעצבת פנים המתמחה בנגישות לבעלי מוגבלויות מאפשרת one stop shop של שירותים בדירת המגורים הכוללת הן את התאמת הבתים, הנגישות בבית והעיצוב עצמו. זאת לצד תכנון תכנית עיצוב ופיקוח על  שיפוץ לבעלי מוגבלויות ושיפוץ לבני הגיל השלישי. הדבר משפר בוודאות את איכות החיים של דיירי הבית או הדירה.

התאמת המרחב הביתי

מי שמתמודדים עם מוגבלות פיזית צריכים להתגורר בבית בו המרחק המאפשר התנהלות יום יומית ושגרה הינו רחב ככל שניתן. בנוסף יש לשים לב למרחב תנועה נדרש הכולל גם התאמה והרחבה של מעברים בין החדרים והחללים השונים בבית ובמידת הצורך גם התאמה או הרחבה של דלתות הכניסה.

חמשת הדגשים העיקריים שחשוב לשלב בהנגשת בית לקשישים:

1.התקנת לחצני מצוקה.
לחצני מצוקה למוקדי חירום הן בחדרי השינה ובעיקר בחדרי השירותים והרחצה.

2.אביזרי רחצה ובטיחות.
החלל של האמבטיה והמקלחת הינו המסוכן ביותר בשל הרטיבות. המענה כולל סידור והנגשה של חדר הרחצה המאפשר מחד עצמאות ומאידך בטיחות. יש להתאים את גובה המתקנים, הכיור והמדפים, להתקין ידיות תמיכה, לוודא כי המרצפות מיושרות ולאבזר בשטיחים מונעי החלקה.

3. התאמת המטבח.
בראש ובראשונה יש לתכנן את המטבח כך שיאפשר עצמאות רבה ככל האפשר לדיירי הבית. קיימים מגוון מוצרי עזר כגון ידיות אוניברסליות לפתיחת מוצרים, משטחים ייעודיים למניעת החלקה וארונות מותאמים המאפשרים נגישות לכלי המטבח.ניתן בתכנון נכון לשלב בין עיצוב מינימליסטי וחכם לנוחות ופונקציונאליות הלוקחת בחשבון את הצורך במרחב ומעברים. גם כאן חשוב למקם את כל כלי המטבח החל מהכלים וכלה במכשירים החשמליים באופן שיאפשר בהם שימוש נוח יציב ובטוח.

4. ידיות תמיכה.
בכל אחד מחלקי הבית החל מהכניסה וכלה בחדר השינה ניתן לשלב ידיות תמיכה המעניקות יציבות ואף הגנה במקרים של אובדן שיווי משקל.

5. ויהי אור.
במקרים רבים הסכנה אורבת דווקא בחושך כך שתכנון נכון של תאורה (שיכול להיות מעוצב לעילא) יספק הן בטיחות והן אווירה ביתית. עיצוב נכון יכלול תאורה מיטבית של המסדרונות, המדרגות והשבילים כזו שתספק בטיחות לצד אווירה.

מעצבת פנים טובה תדע לנצל את התאורה הטבעית בצורה האופטימלית באמצעות שילוב חלונות נוספים.תמקם מנורות ומתגים בהישג ידם של דיירי הבית ותשמור על חדרים המעוצבים באופן מרווח.הדבר גם יפחית את העומס על הראייה של בני הגיל השלישי.

מתי כדאי לבצע הנגשת בית לקשיש?

מי שטורח בערב שבת אוכל בשבת. עם ההגעה לגיל הפנסיה מומלץ להתחיל לחשוב על התאמת דירת המגורים עוד לפני החמרה במצב, או הדרדרות. אל תחכו לטראומה רפואית שתחייב את הביצוע של ההנגשה והשיפוץ תחת לחץ.

מה צריך לבדוק לפני שמתחילים שיפוץ בית לאנשים עם מוגבלויות?

בראש ובראשונה את דרכי הגישה, גודל הפתחים הדלתות והמרחבים, דרכי הגישה לחדרים, למטבח ולמקלחון, החלוקה הפנימית והמתקנים והאביזרים הנדרשים.

מה עושה מעצבת פנים המתמחה בנגישות?
1. אפיון וזיהוי נכון של הצרכים של דיירי הבית.
2. תכנון הנגשה מקצועי
3.בנייה ושיפוץ בהתאם לתכנית העבודה שאושרה ע"י הלקוח.
4. עיצוב המותאם אישית לצורך בבטיחות לצד איכות החיים בחשיבה קדימה.
5. אבזור ועבודה מול הספקים ואנשי המקצוע.

הידעתם! קשישים אוהבים צבעים חמים!

בני הגיל השלישי אוהבים עיצוב פנים בצבעים חמים המקנים תחושב של ביטחון, חום, אינטימיות ונעימות. לרוב מעדיפים בני הגיל השלישי עיצוב ביתי המשלב שימוש בצבעים עשירים של גווני זהב, כתום, צהוב וחרדל.

הנגשת הבית לקשישים
הנגשת הבית לקשישים באופן בטוח וחם. צילום עט תקשורת

 

טיפים קצרים להנגשת הבית לקשישים

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *