נגישות לבעלי מוגבלויות

פתרונות יצירתיים עם טוויסט

 התאמה של הבית או המשרד והפיכתו למקום עם נגישות לבעלי מוגבלויות לא חייבת להגיע על חשבון עיצוב איכותי, עדכני ומוקפד.

הנגשה לנכים הדור הבא.

קצת רקע

בעולם העיצוב, לא תמיד נעשה דגש על התאמת החלל לאנשים בעלי מוגבלות פיזית, אך לצערנו, המציאות מראה כי אין לדעת, והנגשת המרחבים היא קריטית לאלו החייבים אותה, העיצוב המונגש יכול להיות אסתטי ומפתיע לטובה. מדובר באחד האתגרים האהובים עליי במקצוע שלי.

תכנון ועיצוב פנים נגיש של בית, המתאים לאנשים עם מוגבלות פיזית, נכות כזו או אחרת, או יצירת נגישות לעסקים, הנה אחת מהחוויות המיוחדות שהיו לי במשך כל שנות העבודה שלי בתחום- עיצוב הבית שלי באופן המנגיש אותו לילד שלי.

היכולת להקפיד על הדרישות המיוחדות הנלוות לתכנון בית לנכה, מחייבות למידה מעמיקה של ההוראות הנדרשות בתכנון בית כזה, תוך כדי התייחסות למידות המוגדרות ובחינת המצב בתכנון האדריכלי של הבית, וכל זאת תוך ליווי צמוד והכוונה של מרפאה בעיסוק, אשר נתנה את הדגשים שלה, את ההוראות המתאימות לתקן הקיים במדינה, אבל הרבה יותר חשוב מכך, התאמה לילד שלי ולצרכים שלו בבית, בחדר, במטבח ובמקלחת.

ההבדלים בגישה העיצובית כאשר מדובר בנגישות לבעלי מוגבלויות.

לרוב, כאשר אני מתכננת ומעצבת חדרי אמבטיה ומקלחות, פתח דלתות ומעברים בבית של אנשים נורמטיביים ללא מוגבלויות , ותמיד כאשר מדובר בבית המיועד לבעל מוגבלות או נכה, דבר ראשון אני בודקת את תוכניות העבודה של הקבלן וההתאמה הנגישה שלהן.

אנשים לא חושבים על העתיד הלא צפוי והאפשרויות הפחות נעימות אשר עלולות להגיע, אבל אני למודת ניסיון ומבינה את החשיבות של יצירת חלל אותו אפשר להתאים בעתיד, על כל מקרה שלא יבוא.

הבית שלכם הוא מקום המבטח שלכם, ובתקווה מקום בו תגדלו משפחה ותתבגרו יחד, לכל אדם מגיע בית המאפשר לו שיוויון, נוחות מפנקת, עצמאות וכבוד.

כאשר מדובר באנשים בעלי מוגבלות, הזכות הבסיסית הזו נשללת , והרצון להגיע לרמת חיים כמה שיותר קרובה לחיים נורמטיביים הוא גדול, העיצוב החכם והנגיש עליו אני מדברת מאפשר לאנשים בעלי מוגבלות בדיוק את זה, תחושת מסוגלות בביתם.

כדי להגשים את המטרות האלו בתהליך העיצוב של הבית או החלל, יש צורך בבחינה של קיום הסדרי ואביזרי הנגישות הנדרשים, בהתאם לסוג הנכות של הדייר.

במובן הזה, ישנו הבדל עצום בין תכנון חלל ביתי בו מתגורר בעל מוגבלות אחד, לעומת חלל מסחרי, הצריך להתאים למגוון גדול של בעלי מוגבלויות. וכמו כן, דירות לפרויקטים כאלה ואחרים המצריכות גם כן, מגוון של אביזרים ופתרונות בהתאם לכל המוגבלויות השונות.

כאשר אתם משקיעים בהנגשת החלל והעיצוב הפונקציונלי המתאים לבעלי מוגבלויות, על מנת לייצר יחידה נגישה. אתם למעשה מעניקים לבעל המוגבלות את מתנת הכבוד והחופש, היכולת לחיות את חייו במקסימום העצמאות האפשרית בהתאם למצבו.

שני עקרונות חשובים ניצבים בבסיס העיצוב המונגש

עקרון ההכלה

עקרון זה קובע, כי אנשים בעלי מוגבלויות הנם חלק בלתי נפרד מהחברה ומהציבור הרחב, וככאלה, הם שווי זכויות לחיים עצמאיים ככל האפשר, השתלבות בחברה, התנהלות יחד עם החברה וללא הפרדה ובידול מכולם.

חשוב לדעת, כי נגישות לבעלי מוגבלויות מבוססת על חוק. שמו של החוק הינו, שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998. הוא עוסק בזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. המדובר בעיקר במרחב הציבורי ועל כן, בבתים פרטיים ומשרדים יש לשתף פעולה עם מעצבת פנים המתמחה בהנגשת בתים ומשרדים לאנשים עם מוגבלויות.

 עקרון הרצף

עקרון הרצף גורס, כי אדם בעל מוגבלות יכול להגיע לכל מקום ולקבל שירות ככל אדם אחר, הרצף הוא לוגי ומתכוון לעיצוב של חיי היומיום : חניה, עליה למדרכה, דרך נגישה, דלפקי מודיעין, שרות נגיש, מעלית נגישה, שירותים, מסדרונות רחבים ונגישים ועוד. אם אחד מהמרכיבים הללו לא קיים, עקרון הרצף של הנגישות לא קיים גם הוא , וכאשר הרצף לא מתקיים בחלל מסוים, המשמעות היא שהמקום או השרות אינם נגישים.

העיצוב הנגיש אם כך מיועד בעיניי לכולם. כאמא לילד בעל מוגבלות אני נוכחת, כי ההתקדמות העיצובית הנגישה בארץ לוקה בחסר, בחללי מסחר, מסעדות, מקומות ציבוריים, לא הגיעה עדיין המודעות הגבוהה, הקיימת למשל בארצות אחרות אשר התקדמו לחיים משותפים, לצד בעלי המוגבלויות והדבר ניכר בכל מקום ובכל חלל.

החשיבות לאלו אשר אין להם בחירה, היכולת הניתנת להם להיות עצמאיים ככל האפשר ולהרגיש שווים בחברה, היא יקרה באין שיעור, ודורשת רק מעצבת או מעצב המבינים את החשיבות והקלות בה ניתן היום לייצר עיצוב מודרני, אסתטי , פונקציונלי ומרשים המתאים גם לבעלי המוגבלויות.

הנגשה לנכים